بهترین جنس پارچه برای دوخت لباس کدام است؟

بهترین پارچه برای دوخت لباس

انتخاب پارچه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دوخت هر لباسی به شمار می‌رود. تکنولوژی‌های امروزی امکان تولید انواع مختلفی از پارچه را فراهم کرده‌اند. همین تنوع پارچه می‌تواند کار انتخاب را برای افراد سخت کند. در این مطلب از گروه نوین حجاب با بهترین پارچه برای دوخت لباس آشنا می‌شویم. با مطالعه این مطلب علاوه بر نام پارچه با ویژگی‌ها و مشخصات پارچه نیز آشنا می‌شوید. بنابراین با توجه به نوع لباس مثل شومیز مانتو و شلوار که می‌خواهید بدوزید می‌توانید بهترین نوع پارچه را انتخاب کنید که البته میتوانید در نوین حجاب  به خرید شومیز و انواع لباس ها با بهترین نوع پارچه و متریال بپردازید.

فاکتورهای مهم در انتخاب پارچه لباس:

بهترین پارچه برای دوخت لباس

نوع پارچه از مهم‌ترین پارامترهای استایل و طراحی لباس به شمار می‌رود. به عنوان مثال نوع پارچه مشخص می‌کند کت دوخته شده مجلسی یا اسپرت است. همچنین کژوال یا اسپرت بودن لباس نیز بستگی زیادی به نوع پارچه به مار رفته در آن دارد. در نتیجه اولین و مهم‌ترین قسمت در دوخت لباس قطعا انتخاب پارچه آن است. از جمله فاکتورهای خرید پارچه برای دوخت لباس فصلی است که در نظر دارید آن را بپوشید. بافت و کیفیت پارچه نیز دومین فاکتور مهم در انتخاب آن به شمار می‌رود. چرا که بافت پارچه روی ظاهر و ویژگی‌های لباس موثر می‌باشد. نوع لباسی که می‌خواهید بدوزید اعم از مجلسی یا اسپرت نیز در انتخاب پارچه آن نقش دارد. در ادامه با برخی از بهترین انواع پارچه که مناسب دوخت لباس هستند آشنا می‌شویم.

معرفی بهترین پارچه برای دوخت لباس:

پارچه‌ها بر اساس الیاف تشکیل‌دهنده آن‌ها به دو گروه طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دو گروه پارچه نیز ویژگی‌هایی مخصوص به دارند. از این رو معرفی پارچه‌های مناسب دوخت لباس را در قالب همین دو گروه انجام می‌دهیم.

الف- بهترین پارچه‌های الیاف طبیعی برای دوخت لباس:

الیاف طبیعی که برگرفته از طبیعت هستند از دیرباز در دوخت لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند. الیاف طبیعی انواع مختلفی دارند و در نتیجه پارچه‌های تولید شده از آن‌ها نیز بسیار متنوع هستند.

1- پارچه‌های پنبه‌ای:

یکی از بهترین انواع پارچه برای دوختن لباس بی‌شک پارچه‌های پنبه‌ای هستند. این پارچه‌ها در ایران به نام پارچه نخی نیز شناخته می‌شوند. تبادل حرارتی مناسب و خنک بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع پارچه می‌باشد. در نتیجه برای لباس‌های تابستانی بهترین گزینه پارچه پنبه‌ای می‌باشد.

2- پارچه ابریشمی:

ابریشم را نیز می‌توان بهترین پارچه برای دوخت لباس معرفی کرد. زیرا لباس‌های ابریشمی جذب رطوبت بسیار خوبی داشته و هادی گرما نیستند. از طرفی پارچه ابریشم زیبایی و ایستایی بی‌نظیری دارد و جلوه خاصی به لباس می‌دهد.

3- پارچه کنفی:

کنف جزو الیاف‌های طبیعی ارزان قیمت و مقاوم محسوب می‌گردد. لینن نیز یکی دیگر از انواع پارچه‌های کنفی است که برای فصول گرم سال کاربرد بیشتری دارد.

4- ویسکوز:

بسیاری از مردم تصور می‌کنند ویسکوز از الیاف مصنوعی تهیه می‌شود. این در حالی است که این پارچه از سلولز ساخته شده و ماهیت گیاهی دارد. سلولز ماده‌ای است که از لینتر پنبه و خمیر چوب تهیه می‌شود. در ایران این پارچه را با نام ریون نیز می‌شناسند. این جنس از پارچه چروک نمی‌شود و خاصیت کشسانی بسیار بالایی دارد. به همین خاطر یکی از انواع محبوب پارچه در دوخت لباس به شمار می‌رود.

5- پارچه‌های بامبو:

این جنس نیز بهترین پارچه برای دوخت لباس هستند که رطوبت را به خوبی جذب می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این جنس پارچه خاصیت آنتی‌باکتریال بودن آن است. با وجودی که این الیاف طبیعی هستند اما به شیوه‌های صنعتی هم تولید می‌شوند.

ب- بهترین پارچه‌های الیاف مصنوعی برای دوخت لباس:

تکنولوژی و فناوری‌های روز در صنعت نساجی به تولید انواع مختلفی از پارچه کمک کرده است. این پارچه‌ها از الیاف مصنوعی تهیه و تولید می‌‌شوند. در این بخش با تعدادی از این پارچه‌ها که در دوخت لباس کاربرد زیادی دارند آشنا می‌شویم.

1- پارچه پلی‌استر:

پلی‌استر را می‌توان پارچه‌ای با الیاف صد در صد مصنوعی به حساب آورد. این پارچه‌های دوام بسیار بالایی دارند. رنگ‌پذیری زیادی دارند و چروک نمی‌شوند. از نظر لمسی حسی مشابه ابریشم دارند و همچنین ضد آب هستند.

2- پارچه نایلون:

اگر به دنبال پارچه‌ای هستید که در برابر سایش و کشش مقاومت بالایی داشته باشه نایلون پیشنهاد ما به شماست. این پارچه‌ها به سرعت خشک می‌شوند اما قادر به جذب مقدار اندکی آب هستند. به همین خاطر در دوخت لباس‌های تابستانی گزینه خوبی به حساب نمی‌آیند.

3- پارچه پلی‌اورتان:

یکی دیگر از پارچه‌های مصنوعی که می‌توان به عنوان بهترین پارچه برای دوخت لباس معرفی کرد پلی‌اورتان است.  تنفس‌پذیری پارچه‌های پلی‌اورتان مناسب بوده و خیلی راحت تمیز می‌شوند. پارچه‌های پلی‌اورتان مانند اغلب پارچه‌های الیاف مصنوعی دوام بالایی دارند.

بهترین پارچه برای دوخت لباس با توجه به بافت آن‌ها:

بهترین پارچه برای دوخت لباس

در این بخش به تعدادی از پارچه‌های مناسب برای دوخت لباس اشاره می‌کنیم که بر اساس بافت آن‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند.

1- گاباردین:

برای دوخت انواع مختلفی از لباس مانند دامن- پالتو و شلوار از این جنس پارچه می‌توان استفاده کرد. بافت این پارچه ریز بوده و اغلب نقش‌های برجسته و اریب دارد.

2- ساتن:

ساتن را از نخ‌های بلندی که به یکسو تمایل دارند می‌بافند. از نظر لمسی بسیار نرم و لطیف بوده و حس شبیه به ابریشم دارد. این پارچه در گروه پارچه‌های مجلسی جای می‌گیرد و در دوخت لباس عروس به کار می‌رود.

3- مخمل:

مخمل ترکیبی از ابریشم، پنبه و کتان است که کیفیت و ظاهری بسیار مطلوب دارد. در بین انواع مختلف پارچه‌های ایرانی نام مخمل شنیده شده‌تر و معروف‌تر می‌باشد.

4- حریر:

پارچه حریر نیز بهترین پارچه برای دوخت لباس مجلسی و مهمانی محسوب می‌شود. این پارچه‌ها از جنس وال- فاستونی یا تور می‌باشند و لطافت بسیار زیادی دارند.

5- کرپ:

پارچه کرپ را از انواع مختلفی از پارچه‌ها نظیر ابریشم- پشم و یا پلی‌استر می‌بافند. ظرافت و دوام این پارچه دلیل اصلی استفاده از آن در دوخت لباس می‌باشد. مانتو- کت و شلوار و انواع لباس‌های مجلسی را می‌توان با این پارچه جذاب دوخت.

همچنین انواع دیگری از پارچه نظیر لمه، ژاکارد، تریکو و موهر نیز وجود دارند که برای دوخت لباس مناسب هستند.

سخن پایانی:

پارچه نقش مهم و پررنگی در دوخت لباس ایفا می‌کند. در نتیجه شناخت بهترین پارچه برای دوخت لباس در خرید و انتخاب بهترین گزینه کمک کننده است. به نظر شما کدام پارچه بهترین گزینه برای دوخت لباس می‌باشد؟ نظرات خود را با ما در گروه نوین حجاب و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

 

 

ارسال دیدگاه