تاریخچه شلوار جین و ورود آن به ایران

تاریخچه شلوار جین

شلوار جین از جمله لباس‌هایی است که در کمد همه ما پیدا می‌شود. فرقی ندارد مرد باشید یا زن، حتما یک یا چند دست شلوار جین برای مواقع مختلف دارید. این محبوبیت شلوارهای جین از کیفیت، تنوع و کاربردی آن‌ها نشات می‌گیرد. با وجودی که همه ما از این شلوارها استفاده زیادی می‌کنیم اما از تاریخچه آن چیز زیادی نمی‌دانیم. در این مقاله از نوین حجاب درباره تاریخچه شلوار جین مطالب جالبی را خواهیم گفت.همچنین شما عزیزان میتوانید از صفحات و مقالات برای خرید شومیز شلوار مانتو و… دیدن کنید.

شلوار جین و کاربردهای آن

 

پیش از اینکه درباره تاریخچه‌ی این شلوارهای پرطرفدار بدانیم خوب است با کاربردهای آن نیز آشنا شویم. تراکم خوب این پارچه باعث شده تا بتواند مدل‌های متنوعی از آن تولید کرد. به همین خاطر تنوع مدل در شلوار جین بسیار زیاد می‌باشد. به ویژه انواع شلوار جین زنانه طرح و برش‌هایی سازگار با اندام‌های مختلف دارند. شلوار جین در موارد مختلفی از قبیل:

  • مهمانی‌های خودمانی
  • سرکار
  • گشت و گذار در خیابان و بازارگردی
  • باغبانی

و بسیاری موارد دیگر به کار می‌روند. دلیل استفاده گسترده از این شلوارها را در راحتی و کیفیت بالای پارچه آن باید جستجو نمود. وزن و تراکم پارچه جین، مورد استفاده از آن را تعیین می‌کند.

تاریخچه شلوار جین

آشنایی با تاریخچه شلوار جین

این شلوارها از پارچه‌ای با نام دنیم که نوعی از پارچه کتان به شمار می‌رود دوخته می‌شوند. این نوع پارچه دارای بافتی ضخیم و راه راه است که بیشتر برای دوخت شلوار کاربرد دارد. البته امروزه از انواع ظریف‌تر آن در دوخت انواع شومیزهای زنانه و مانتو نیز استفاده می‌شود. اولین مبداء این پارچه فرانسه و ایتالیا نام برده شده است. همچنین اولین لباس تولید شده از این پارچه لباس ملوانی بوده است. اما امروزه این پارچه و شلوار در دنیا محبوبیت بسیار زیادی دارد. در تمام کشورهای دنیا شلوارهای جین محبوب هستند اما در حال حاضر آمریکا بالاترین میزان استفاده از آن را دارد. شلوارهای جین اولیه تنها در دو رنگ آبی و قهوه‌ای شسته شده تولید می‌شدند. دلیل استفاده از این رنگ‌ها نیز دیرتر کثیف شدن شلوار بود. هنوز هم رنگ آبی در شلوار جین محبوب‌تر از سایر رنگ‌های آن است. پارچه‌ی این شلوار در یکی از معروف‌ترین پارچه‌سازی‌های منچستر تولید می‌شد. تاریخچه شلوار جین فراز و فرودهای زیادی را نشان را می‌دهد. در سال 1950 پوشیدن این شلوار توسط دانش‌آموزان دبیرستانی و به نشانه اعتراض به بزرگ‌ترها انجام می‌شد. چرا که اغلب بزرگسالان در آن دوران از پوشیدن شلوار جین خودداری می‌کردند.

چرا شلوار جین به رنگ آبی است؟

امروزه رنگ‌های متنوعی از شلوار جین تولید و پوشیده می‌شود. اما هنوز هم رنگ اصلی که این شلوار با آن شناخته می‌شود رنگ آبی است. در آغاز تولید این شلوارهای کاربردی هنوز خبری از رنگ‌های مصنوعی برای لباس نبود. در بین انواع رنگ طبیعی مورد استفاده آبی تیره به دلیل کمتر نشان دادن کثیفی بیشتر استفاده می‌شد. به همین خاطر رنگ محبوب و رایج در اغلب جین‌های اولیه آبی بود. با روی کار آمدن رنگ‌های مصنوعی در تولید لباس هنوز هم رنگ آبی محبوبیت بیشتری در شلوار جین دارد. در ادامه تاریخچه شلوار جین به گسترش استفاده از آن در قرون مختلف اشاره خواهیم کرد.

شلوار جین در قرن هجدهم میلادی

در این قرن کشاورزی رونق زیادی در غرب پیدا کرده بود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شلوارهای جین در ابتدا تنها برای توسط مردان استفاده می‌شدند. به همین خاطر کشاورزان برای کار کردن در مزارع نیاز به شلوارهای راحت اما مقاوم داشتند. این نیاز عامل اصلی استفاده از این شلوارها توسط کشاورزان در قرن 18 میلادی بود.

شلوار جین در قرن 19 میلادی

در این قرن با رونق استخراج معادن طلا در آمریکا و به ویژه کالیفرنیا روبه‌رو هستیم. این شلوار به دلیل استحکام بالایی که داشت توسط کارگران معدن پوشیده می‌شد. اولین بار نیز شخصی به نام استراوس از شلوار جین به عنوان لباس کار کارگران معدن رونمایی نمود. وی این مدل از شلوارها را به عنوان لباس کار کارگران تولید انبوه نمود. تاریخچه شلوار جین نشان می‌دهد که علاوه بر معادن توسط گاوچران‌ها نیز استفاده شده است.

شلوار جین در قرن بیستم میلادی

در این هنگام تبلیغات تلویزیونی روی شلوار جین در غرب آغاز شد. در نتیجه نسل جوان برای پوشیدن و استفاده از این شلوارهای مقاوم و زیبا ترغیب شدند. در این قرن شاهد تولید طرح‌ها و مدل‌های متنوعی از شلوارهای جین در غرب هستیم. در نهایت شلوار جین تبدیل به یکی از لباس‌های مد روز در اغلب کشورهای جهان شد. امروزه نیز یکی از لباس‌های کاربری که هم توسط زنان و هم مردان پوشیده می‌شود شلوار جین است.

ورود شلوار جین به ایران

در این بخش با چگونگی ورود این شلوار محبوب به ایران نیز آشنا خواهیم شد. در واقع تاریخچه شلوار جین بدون صحبت از چگونگی ورود آن به ایران کامل نمی‌شود. در ایران شلوار جین را با نام شلوارهای لی نیز می‌شناسند. لی بزرگ‌ترین برند تولیدکننده این شلوارها محسوب می‌شد. به همین علت بسیاری از ایرانیان به اشتباه نام این شلوارهای را لی می‌نامیدند. بین سال‌های 1350 تا 1355 شلوار جین در ایران تبدیل به مد اصلی در پوشاک شد. به همین خاطر در بسیاری از عکس‌های قدیمی شاهد پوشیدن این شلوار توسط مردان و زنان کشورمان هستیم. تبلیغات گسترده در غرب عامل اصلی ورود شلوارهای جین به ایران محسوب می‌شود. امروزه جین علاوه بر شلوار در تولید انواع مختلفی از لباس نظیر مانتو و شومیز نیز کاربرد دارد.

حقایقی عجیب از شلوار جین

در بخش درباره شلوارهای جین اطلاعاتی را ارئه می‌کنیم که احتمالا نشنیده‌‌اید. شلوار جین در کل لباسی با قیمت مناسب و به اصطلاح اقتصادی محسوب می‌شود. با این همه برخی از برندها و مدل‌های شلوار جین بسیار گران قیمت هستند. گران‌ترین شلوار جین در جهان به قیمت 250 هزار دلار به فروش رسیده است!!! همچنین بلندترین شلوار جین تولیدی که به رنگ آبی است، 68 متر طول دارد!! برخی از انواع و برندهای قدیمی شلوار جین نیز توسط کلکسیونرهای مطرح جهان به قیمت‌های هنگفت خریداری و نگهداری می‌شود.

سخن پایانی

تاریخچه شلوار جین از ابتدا تا به امروز نشان از یک مسیر طولانی در رشد دارد. در این مطلب از گروه نوین حجاب به صورت خلاصه بخش‌های مهم این پیشینه را شرح دادیم. شما چقدر به شلوارهای جین علاقه دارید و از آن‌ها استفاده می‌کنید؟!

 

 

 

ارسال دیدگاه